![]() |
|
![]() |
Notices |
Forum TulisanKu MyWriting Main Forum Description |
![]() ![]() |
|
Thread Tools | Search this Thread | Display Modes |
![]() |
#1 |
Sek Des
Join Date: 23 Oct 2017
Userid: 6596
Posts: 232
Likes: 0
Liked 0 Times in 0 Posts
|
![]() MOTOSIKAL category jelajah atau pengembaraan bertambah memperoleh tempat dalam kelompok pemakai di negara ini, justeru pengenalan mode baharu dalam category ini, oleh jenama motosikal terutama dunia pun semakin bertambah saban tahun.
Pada Januari lalu Eurotech Wheel, pengedar jenama motosikal KTM di negara ini, memperhebatkan pertarungan dengan pengenalan KTM 1050 Adventure pemasangan tempatan (CKD) dengan harga yg benar-benar menarik iaitu RM68, 888 tak termasuk juga GST, insurans serta pendaftaran. Dia yaitu RM9, 000 lebih rendah berbanding harga mode sama, diimport semuanya (CKD) , yg dilancarkan pada Ogos tahun yang kemarin. KTM, jenama motosikal yg berpangkalan di Austria, sememangnya kondang dengan kepakarannya membuahkan motosikal lasak. Dia bisa dibuktikan seandainya mode keluarannya mengendalikan kejuaraan Rali Paris-Dakar dengan cara berturutan sejak mulai tahun 2001. Walaupun barisan motosikal kembara KTM, 1050 Adventure dikelompokkan jadi mode permulaan namun kelengkapan dan metode elektronik yg ada kepadanya benar-benar mutakhir. Penulis memperoleh kesempatan menunggang 1050 Adventure yg disumbangkan Eurotech Wheel. Pada sesion tunggang uji kesempatan ini, penulis ambil kesempatan menunggang dari Kampung Melaka, Cheras lewat Jalan Hulu Langat ke Bukit Ampang, sebelum kembali lagi Bangsar, Kuala Lumpur. Simak Juga :*contoh soal trigonometri Dari sisi tampilan, Adventure 1050 kelihatan ganas serta liar buat dijinakkan. Motosikal lasak ini pun lumayan tinggi untuk penulis yg berketinggian 160 centimeter (cm) . JENTERA jelajah culas, ringan dikawal dengan kuasa menakjubkan. - Poto Effendy Rashid Pada tempat tegak, cuma hujung kaki yg mencecah bumi, justeru respon awal penulis, jentera ini bakal memenatkan apabila mengharungi kesesakan jalan raya atau pada laluan dalam bandar yg banyak lampu isyarat. Bagaimanapun juga, semua persepsi awal itu berganti sebagus sahaja penulis memulakan perjalanan. KTM 1050 Adventure dibina buat pengembaraan, sesuai sama mode yg tambah besar seperti Adventure KTM 1190, KTM Adventure R 1190 serta KTM 1290 Super Adventure. Mode ini merasa gampang dengan berat tubuh kering 212 kilo-gram (kg) serta benar-benar mula dikawal disaat mencelah kesesakan. Dia sekali gus bikin penulis selesa buat berhenti terutama pada tiap-tiap lampu isyarat, walaupun menongkat dengan hujung kaki. KTM 1050 Adventure yg dibina buat perjalanan lasak serta pengembaraan ini dengan selamba meredah bonggol serta lopak air di jalan raya. Casis mode ini memadukan kemudahan serta ketepatan geometri, serta gantungan yg imbang, membuat tunggangan merasa ringan serta selesa pada beberapa babak kelajuan yg diingini. Pemanfaatan klac 'anti-lompat' membuat pemungutan selekoh pun benar-benar konstan serta lebih sangat percaya tiada gegaran pada tayar belakang walaupun dalam situasi jalan raya yg tak rata. KELENGKAPAN dan metode elektronik yg terdapat pada 1050 Adventure benar-benar mutakhir. - Poto Effendy Rashid Enjin 1050 Adventure yg dibina dengan technologi teranyar KTM yg sesuai sama enjin 1190, walau pada kapasiti lebih kecil, akan tetapi bisa melampiaskan kuasa sampai 95 mobile phone (70 kW) dengan kelajuan maksimal di antara 210 km. sejam (km/h) sampai 220 km/h. Untuk penulis, kelajuan selesa untuk mode ini yaitu di antara 140 km/h sampai 160 km/h. Dia pun ditambahkan dengan metode kawalan genggaman dengan pilihan mod buat mod hujan, jalan raya serta sport berserta metode brek jauhi kunci (ABS) yg lakukan tindakan balas cemerlang disaat dibutuhkan. Pada mod tunggangan jalan raya, purata pemanfaatan petrol pun bisa disebut rendah iaitu pada persentase 6. 0 liter tiap-tiap 100 km atau 1. 0 liter untuk tiap-tiap 16. 6 km. Kesimpulannya, disaat menunggang 1050 Adventure, penulis merasa tempat tak lagi berubah menjadi demikian penting kerana lebih menjiwai perjalanannya. Tiap-tiap perjalanan walaupun dalam jarak dekat sekiranya satu pengembaraan kerana mode ini tawarkan tunggangan enjoy mahupun agresif dengan kualiti menakjubkan. ENJIN 1050 Adventure yg dibina dengan technologi teranyar KTM yg sesuai sama enjin 1190. - Poto Effendy Rashid INFO : Artikel Terkait :*barisan geometri KTM 1050 Adventure 2016 CKD Enjin : Dwi-silinder 75 darjah V-twin, 4-lejang DOHC, 4 injap Kapasiti : 1050 cc Metode penyejukan : Cecair, peredaran berterusan Pelinciran : Pelinciran minyak dengan 3 pam pemutar Kuasa maksimal : 95 mobile phone Tork maksimal : 107 Nm Klac : PASCTM anti-lompat klac / hidraulik Gear : 6 kelajuan Kerangka : Tiub keluli molibdenum krom, bersalut serbuk Suspensi depan : Fork terbalik WP Suspensi belakang : monoshock WP Tayar depan : Metzeler Tourance Next 110/80 ZR 19 Tayar belakang : Metzeler Tourance Next 150/70 ZR 17 Tinggi pelana : 850 mm Jarak roda : 1600 mm Berat kering : 212 kg Kapasiti bahan api : 23 liter (termasuk juga rizab 5 liter) |
![]() |
![]() |
Sponsored Links |
![]() ![]() |
Bookmarks |
Tags |
adventure, dengan, ini, ktm, pada |
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Butuh Refreshing? Kuy Jalan-Jalan Ke 8 Wisata Air Terjun Ini! Indah Banget Cuy | putra fabyan | Forum Travelingku Jalan Jalan | 0 | 18th May 2017 11:30 AM |
JogjaBay Pirates Adventure Waterpark | ExploreWisata | Forum Travelingku Jalan Jalan | 0 | 16th February 2017 10:15 AM |
Regulator Freon Set - R407 C-R134S HS 1050 WIPRO | tokootomotif | Automotive | 0 | 6th January 2016 02:34 PM |
Koalisi Merah Putih dan Koalisi Indonesia Hebat Memilih Jalan Damai. | kloningan.gue | Forumku the Lounge | 0 | 11th November 2014 12:07 PM |
kode 2194 | rumah luas 1050 poros dewandaru merak soekarno hatta dijual | #malangprop | mallproperti | Rumah | 0 | 28th January 2014 10:18 PM |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
Display Modes | |
|
|
![]() |